החזר מס בגין שווי רכב כלכלי (רכב חברה)

מאמר זה דן בשירות חדש אשר מציע החזרי מס בעבור נסיעות עסקיות ברכב חברה (ליסינג).
למרות ש"על הנייר" סכום ההחזר נראה גבוה, התהליך כרוך בסיכונים בין השאר כיוון שזהו תהליך חדש שאינו מוכר כרגע על ידי מס הכנסה.
בנוסף, השירותים המוצעים כיום "נועלים" את העובד להגשת החזר מס עם חברות אשר גובות עמלה גבוהה מאוד יחסית לשוק. אנו מציעים במאמר זה אסטרטגיית פעולה אפשרית.

באחרונה קיימות מספר חברות המציעות לשכירים לחלק את השימוש ברכב בין נסיעות פרטיות לבין נסיעות עסקיות בעזרת התקנת מתקן ברכבם (או בעזרת אפליקציה בטלפון). בנוסף, חברות אלו מציעות לאותם שכירים לטפל עבורם בהחזרי המס הצפויים לנבוע מההקטנה בשווי השימוש ברכב שיחושב על ידי המעביד.

יש מספר דברים אותם כדאי לקחת בחשבון כאשר שכיר מחליט להתקשר עם אחת מהחברות המחשבות שווי רכב כלכלי:

    1. מס הכנסה אינו מכיר בזכות לתקן את שווי הרכב הרשום בתקנות מס הכנסה ואף הוציא מספר חוזרים ברוח זו לעובדיו. כאשר חברה מתקשרת עם מערכת חישוב שווי רכב כלכלי, זה מבוצע לרוב דרך מערכת השכר של החברה, ועובר בשלב זה "מתחת לרדאר" של מס הכנסה, כל זמן שלא נערכת ביקורת ניכויים לחברה. לעומת החברה, כאשר ההתקשרות הינה פרטנית של העובד, יש להגיש תיקון של טופס 106 אשר התקבל מהחברה למס הכנסה. התיקון כולל הסבר ולמעשה מדליק "נורית אזהרה" במס הכנסה בהתאם להסבר הקודם אשר לפקידי מס הכנסה חוזר פנימי האומר להם שלא לקבל תיקון זה.
    2. חברות המציעות לעובדים להתקין באופן עצמאי את המתקנים, אינן מתחייבות לייצג את העובדים בהליכי השומה (הליך בו מס הכנסה מערער על דו"ח שהוגש), אשר יתקיימו בוודאות בעקבות בקשתם לתיקון הדוחות. כל האחריות להליכי השומה מוטלת אם כן, על העובד עצמו. כמו כן, סביר להניח שגם בעל המקצוע שהכין והגיש את הדוחות להחזר מס הכנסה לא יטפל בהליכי השומה בחינם.
    3. נקודה חשובה נוספת שאינה קשורה ישירות לשווי רכב – כחלק מההסכם שהחברות לשווי רכב כלכלי מחתימות את השכירים באופן פרטני, הן גם מחתימות אותם על הסכמה להגיש את הדוחות להחזרי מס דרך משרדי רואי חשבון או יועצי מס שהן קשורות איתם. הסכמים אלו אינם מבחינים כלל אם החזר המס נובע מתיקון שווי הרכב או מסיבות אחרות שיש לשכירים לגבי החזרי מס. העמלה בהסכמים אלו הינה של 25% או יותר, זאת כאשר שכר הטרחה המקובל כיום להחזרי מס לשכירים הינו כ-15% כולל מע"מ (!). כאמור, המשרדים המקצועיים אינם מתחייבים לטפל בדיון השומתי כך שבסופו של התהליך, יוצא שכרו של מי שחותם הסכם כזה בהפסד כיוון שסביר להניח שלא יקבל את ההחזר בגין תיקון שווי הרכב וגם ישלם 25% ומעלה שכר טרחה בגין החזר מס עבור עילות אחרות להחזר מס.

 

אז מה יכול לעשות מי שמעוניין לנסות ולקבל החזר מס בעבור נסיעות עסקיות?

אני ממליץ לכל מי שמחליט לנסות לתקן את שווי השימוש ברכב שלו, לא להתקשר עם החברות להחזרי מס המופנות על ידי מי שמתקין עבורו את המתקן (או האפליקציה), אלא לחתום על הסכם נפרד (עם משרדנו לדוגמא) לגבי הגשת דוחות להחזרי מס, תוך הבנת הסיכוי הנמוך שיש לצעד כזה מול שלטונות המס, כל זמן ששווי רכב כלכלי לא קיבל ביטוי בתיקון תקנות מס הכנסה.

* הכותב הינו רו"ח קרבי עופר, הבעלים והמנהל של "משרד קרבי ניהול בע"מ" המתמחה בהחזרי מס לשכירים, הנהלת חשבונות וייעוץ לעסקים.